تنگی مجرای ادرار در کودکان

ارولوژی اطفال

تنگی مه آ اغلب در کودکان ختنه شده دیده می شود و یکی از علل شایع مراجعه به مطب ها می باشد.

یک جراحی سرپایی بوده و انجام آن در مطب و یا مراکز جراحی محدود امکان پذیر است. در این تکنیک مجرا برش داده شده و به سایز و اندازه نرمال رسانده می شود. از اتساع و یا بوژی و همچنین میل زدن باید پرهیز شود زیرا این روش دیگر در درمان تنگی مه آ جایگاهی ندارد. بعد از عمل جراحی لازم است که تا 2 هفته، روزانه 2 مرتبه با پمادهای موضعی مثل وازلین بهداشتی نوک مجرا چرب شود.
نوزادان پسر که در دوره شیر دهی ختنه می شوند بعلت برداشته شدن پوست محافظ کلاهک آلت تناسلی، اسید ادرار مجرای ادرار را سوزانده و کم کم مجرای ادرار تنگ می شود و گاها بقدری تنگ می شود که به آن مجرای ادرار سوزنی می گویند. در اینگونه پسر بچه ها باید با یک عملی که سرپائی است، مجرای ادرار تنگ شده باز شود، چون تنگی مجرای ادرار سبب افزایش فشار داخل مثانه و سبب فشار بر روی کلیه ها می شود.
اگر کودک شما کج ادرار می کند و یا چرخش آلت تناسلی دارد بهتر است برای درمان آن اقدام کنید.. عمل جراحی چسبندگی آلت تناسلی بچه نیاز به بیهوشی ندارد و می توان با یک بی حسی موضعی عمل را انجام داد. اصلا نباید این موضوع را به حال خود رها کرد و حتما باید درمان شود. چرا که به کلیه ها فشار وارد می کند و بچه نارسایی کلیوی پیدا می کند. درد ناشی از باز کردن مجرا با تب سنج با زدن پماد احتمالا بچه راحت می شود و دردش نمی آید. ضمن این که این کار را خود پزشک انجام می دهد. بنابراین برای انجام این کار به یک متخصص مراجعه کنید.
. چرخش آلت تناسلی
اگر کودک شما کج ادرار می کند احتمالا دچار چرخش آلت تناسلی است و بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.
بهداشت ناحیه تناسلی
تا زمانیکه کودک ختنه نشده است نگه داشتن بهداشت ناحیه تناسلی خیلی مهم است. باید با دست پوست ناحیه ختنه گاه هر چند وقت یکبار به طرف عقب رانده شود تا مابین پوست ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی چسبندگی ایجاد نشود، در ضمن باید از تجمع ترشحات ما بین پوست ختنه گاه و کلاهک آلت تناسلی جلوگیری کرد.

دکتر فریدون خیام فر استاد وعضو هیئت علمی دانشگاه

متخخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری اورولوژیست