بیماریهای کلیوی

کلیه

بیماری کلیه انواع و علل متفاوتی دارد که می‌توان آن‌ها را به سه دسته ارثی، مادرزادی یا اکتسابی تقسیم کرد.

کلیه می‌تواند مشکلات مختلفی داشته باشد از جمله عفونت کلیه، نارسایی کلیوی، بیماری پلی‌کیستیک کلیه، سرطان و سنگ کلیه. اگر مبتلا به هر کدام از این مشکلات کلیوی باشید، پزشک می‌تواند با آزمایش خون، ادرار یا هر دو آن را تشخیص بدهد.
نشانه های اولیه بیماری های کلیه، بسیار جزئی و کم اهمیت به نظر می رسند و به همین دلیل ممکن است افراد چندین سال با این نشانه ها زندگی کنند و شکایتی هم نداشته باشند.
هر انسان دارای دو کلیه است که بزرگی هر یک به اندازه یک مشت است و هر کدام در یک طرف ستون فقرات در پایین‌ترین سطح قفسه سینه قرار دارد.
تکرر ادرار هنگام شب یکی از شایع ترین و علایم اولیه بیماری مزمن کلیه است و اگرچه بی ضرر به نظر می رسد اما نباید به آن بی توجهی کرد.
برخی از افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ممکن است درد شدیدی را در پشت، پهلوها و یا پاهای خود احساس کنند. نارسایی پلی‌کیستیک کلیه، باعث ورم و درد شدید خواهد شد.
یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث تخریب کلیه ها و از بین رفتن آنها شود عفونت کلیه یا پیلونفریت می باشد.
عفونت کلیه چگونه ایجاد می شود؟
۱- از راه خون
۲- از راه انتشار به ارگان های آلوده از قبیل آبسه و عفونت های دور کلیه
۳- از راه ادراری که باکتری از سوراخ مجرای ادرار وارد مجرا و مثانه و سپس به کلیه ها می رسد که این راه شایعترین مسیر درگیری کلیه ها و عفونت است.

خطر عفونت کلیه در این افراد بسیار شایع تر است.
۱- خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری
۲- بچه های دارای برگشت ادراری که در این افراد به علت برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها ادرار عفونی باکتری را به کلیه ها رسانده و باعث عفونت کلیه و آسیب به آن می گردد
۳- افرادی که مبتلا به عفونت های مقاربتی می باشند.
دفع ادرار کف‌آلود از جمله نشانه‌های دیگر بیماری کلیوی به شمار می‌رود. در واقع وجود حباب‌های فراوان در ادرار نشانه وجود پروتئین آلبومین در ادرار است
معمولا اطراف چشم‌های افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند، متورم و پف کرده است. پروتئین موجود در ادرار نشانه اولیه آسیب کلیوی است که نشان می‌دهد این عضو در عملکرد تصفیه دچار نقص شده و به پروتئین اجازه می‌دهد، وارد ادرار شود.

دکتر فریدون خیام فر متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری اورولوژیست

فلوشیپ فوق تخصسص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی