بیماری التهاب پروستات چیست؟

تعریف:به تورم و التهاب غده پروستات پروستاتیت گفته میشود. پروستات غده ای به اندازه گردو است که در زیر مثانه ی آقایان قرار دارد. غده پروستات وظیفه ی ترشح مایع منی را دارد که تغذیه و حمل و نقل اسپرم را انجام میدهد.

پروستاتیت (التهاب پروستات) اغلب باعث سختی در ادرار کردن و یا ادرار دردناک میشود.سایر علایم شامل درد در ناحیه ی کشاله ی ران،لگن و دستگاه تناسلی است.
التهاب پروستات در هر سنی میتواند رخ دهد. اما قالباً مردان 50 سال به بالا را درگیر میکند.پروستاتیت با عوامل متعددی میتواند رخ دهد.اگر التهاب پروستات ناشی از باکتری ها باشد با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان میشود.اگرچه گاهی اوقات ناشی از باکتریها نیست و حتی دقیقا علت آن مشخص نمیشود.
بسته به علت ممکن است التهاب پروستات به تدریج رخ دهد و یا ناگهانی ایجاد شود.و بهتر است به سرعت بهبودی یابد یا به طور خودبخودی و یا با استفاده از درمان های دارویی.
برخی از انواع التهاب پروستات میتواند ماه ها طول بکشد و یا عود کند.

پروستاتیت اغلب باعث دفع دردناک و یا دشوار ادرار می شود. سایر علائم عبارتند از : درد در کشاله ران، ناحیه لگن و یا اندام تناسلی و گاهی اوقات علائمی شبیه به سرماخوردگی.

مردان در تمام سنین ممکن است دچار پروستاتیت شوند، اما این بیماری در سنین ۵۰ و یا جوانتر بیشتر شایع است. عوامل ایجاد پروستاتیت متفاوت است. برای مثال ممکن است یک عفونت باکتریایی عامل شود که معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. متاسفانه، گاهی اوقات عامل ایجاد کننده ناشناخته می ماند که باعث اختلال و طولانی شدن درمان می شود.

بسته به علت، پروستاتیت ممکن است به تدریج و یا ناگهانی ظاهر شود. گاهی با همان سرعت ظهور، توسط سیستم ایمنی بدن و یا درمان پزشکی از بین می رود. برخی از انواع پروستاتیت، ماه ها طول می کشد تا درمان شوند و یا در محدوده زمانی معین دایم عود می کنند .