علل بوجود آمدن مشکلات پروستات چیست؟

غده پروستات در پایین شکم مردان و زیر مثانه واقع شده است.

این غده در اطراف مجرای ادرار که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی هدایت می‌کند، قرار دارد. پروستاتکتومی یا جراحی برداشتن پروستات شامل چند روش جراحی به منظور برداشتن بخشی از غده پروستات یا کل آن می‌باشد.
امروزه عمل جراحی پروستات به دو روش باز و بسته انجام می شود که بسته به شدت و حجم و اندازه بزرگی پروستات و شکل رشد پروستات نوع درمان انتخاب می شود.
پروستات یک غده کوچک در زیر مثانه است که در تمام مردان وجود داشته و بعد از ۵۰ سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشکال در دفع ادار می گردد. در صورتکیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشک مجبور به جراحی می گردد.
عمل جراحی برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات است. غده پروستات گرداگرد مجرای خروجی مثانه قرار دارد. این تولید مایع که با اسپرم مخلوط میشود به شکل مایع منی آنتی ژن اختصاصی در پروستات تولید میکند، که تحرک اسپرم پس از انزال را تسهیل میدهد. پروستاتکتومی در درجه اول درمان سرطان پروستات و سرطان خوش خیم هیپرپلازی پروستات است که مجرای ادرار به حدی منقبض میشود که آن با ادرار کردن تداخل پیدا میکند.
جراحی پروستات در بیماران دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات انجام می شود . عمل جراحی پروستات باید قبل از بروز احتباس حاد ادرار و صدمه قسمتهای فوقانی دستگاه ادراری یا در موارد سرطان قبل از پیشرفت سرطان انجام شود .

پروستاتیت حاد باکتریایی اغلب توسط انواع رایج باکتری ها ایجاد می شود. عفونت ممکن است زمانی شروع شود که باکتری موجود در ادرار وارد پروستات شود.

در این زمان از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده می شود. اگر باکتری ها با آنتی بیوتیک حذف نشود میتواند باعث التهاب پروستات پنهان شود در این حالت پروستاتیت عود کننده میشود و یاریشه کنی باکتری بسیار سخت میشود.به این التهاب پروستات التهاب پروستات باکتریایی مزمن گفته میشود.

باکتری ها تنها یک عامل التهاب پروستات هستند.سایر علل شامل:

اختلال در سیستم ایمنی بدن
    اختلال در سیستم عصبی
    آسیب به پروستات

در بسیاری از موارد علت التهاب پروستات ناشناخته میماند.

جوان بودن و در کل سن زیر 50 سال
    سابقه ی التهاب پروستات
    داشتن عفونت در سیستم ادراری تناسلی
    داشتن یک آسیب به لگن، مانند آسیب ناشی از دوچرخه سواری یا اسب سواری
    مصرف کم مایعات (از دست دادن آب)
    استفاده از سوند ادراری جهت تخلیه ی ادرار
    استرس
    داشتن صفات ژنتیکی - ژن های خاص ممکن است در برخی از مردان فرد را مستعد ابتلا به التهاب پروستات کند.

عوارض پروستاتیت (التهاب پروستات) می تواند شامل:
    ورود عفونت به خون
    التهاب مجاری پشت بیضه(اپیدیدیمیت)
    آبسه پروستات
    اختلالات مایع منی و ناباروری (این حالت می تواند با التهاب مزمن پروستات رخ می دهد)
    افزایش میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

دکتر فریدون خیام فر  استاد وعضو هیئت علمی دانشگاه

متخصص کلیه ومجاری ادراری  ارولوژیست