پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک،

در ابتدا مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد. پروستات غده‌ای است سفت به شکل یک هرم وارونه که قسمتی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد و مجرای ادرار پروستاتی را احاطه می‌نماید. غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی به‌دلیل همین اتفاق است. ترشحات پروستات حدود ۲۰ درصد از حجم منی را تشکیل می‌دهد.

غدهٔ پروستات در سراسر دوران کودکی نسبتاً کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کنند.
سه گونه بیماری، غده پروستات را مبتلا می‌کند: دو نوع آنها خوش‌خیم است و غالباً زندگی فرد را به مخاطره نمی‌اندازند و یک نوع آن بدخیم است. بیماری‌های پروستات ممکن است با هم اشتباه شوند، چون بسیاری از نشانه‌های آن‌ها مانند هم است.
نوشتار اصلی: پروستاتیت
ورم یا التهاب پروستات که پروستاتیت نامیده می‌شود اغلب ناشی از علل عفونی است. علت بروز این بیماری را می‌توان در نزدیکی با زنان مختلف و همچنین جلوگیری از خروج منی هنگام انزال اشاره کرد. مردانی که سوند یا وسایل پزشکی دیگر در مجرای ادراری دارند یا عمل جراحی مرتبط داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به پروستاتیت باکتریایی می‌باشند. در اغلب موارد پروستاتیت ناشی از عفونت‌هایی است که از راه آمیزش جنسی منتقل نشده‌اند و لذا عفونت به همسر بیمار نیز منتقل نمی‌شود.
درمان پروستاتیت به عامل ایجاد کننده بستگی دارد و می‌توان با استفاده از آنتی بیوتیک آنرا درمان کرد. مثلاً در درمان پروستاتیت کلامیدیایی می‌توان از تتراسایکلینها بهره گرفت.
نوشیدن آب کافی و ورزش منظم می تواند در پیشگیری این بیماری مؤثر باشد.

درمان پروستات وابسته به علت ایجاد کننده ی آن میباشد.این موارد شامل:

آنتی بیوتیک ها. این درمان معمولا برای پروستاتیت تجویز میشود. پزشک شما دارو را با توجه به نوع باکتری انتخاب میکند. اگر علایم شما شدید باشد ، ممکن است به

آنتی بیوتیک وریدی (IV) نیاز داشته باشید. به احتمال زیاد شما نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی برای چهار تا شش هفته دارید اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد

مسدود کننده های آلفا. این داروها به شل شدن گردن مثانه و فیبرهای عضلانی کمک میکند در نتیجه علائمی مانند ادرار دردناک کاهش میابد.

داروهای ضد التهاب. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ممکن است درد شما را تخفیف دهد.

درمان های دیگر. سایر درمانهای بالقوه برای پروستاتیت در حال مطالعه هستند. این درمان ها شامل :درمان حرارتی با یک دستگاه مایکروویو و داروهای بر اساس عصاره های گیاهی خاص.

سبک زندگی

Relaxation therapy یا ارامش درمانی

از روشهای موثر در درمان این بیماری میباشد ،که در افرادی که دچار پروستاتیت ناشد از استرس هستند.این روش درمانی با مرجعه به دکتر خیام فر یاد گیری دقیق ان در رفع علایم سما بسیار کمک کننده است.

تغییراتی در شیوه ی زندگی ممکن است باعث بهبود برخی علائم گردد از قبیل:

نشستن در یک وان آب گرم

محدود کردن و یا عدم مصرف الکل، کافئین، و غذاهای پرادویه یا اسیدی

اجتناب از نشستن طولانی مدت و یا نشستن بر روی یک بالش به کاهش فشار بر پروستات می انجامد.

دکتر خیام فر - استاد وعضو هیئت علمی دانشگاه

متخصص کلیه ومجاری ادراری  - ارولوژیست