همه چیز درباره پروستات

پروستات غده‌ای است سفت به شکل یک هرم وارونه که قسمتی از آن بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی،

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک، در ابتدا مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد.و مجرای ادرار پروستاتی را احاطه می‌نماید. غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی به‌دلیل همین اتفاق است. ترشحات پروستات حدود ۲۰ درصد از حجم منی را تشکیل می‌دهد.
غدهٔ پروستات در سراسر دوران کودکی نسبتاً کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کنند. این غده در حدود سن ۲۰ سالگی به یک اندازهٔ تقریباً ثابت می‌رسد و تا سن حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه (حدود ۳۰ سی سی) باقی می‌ماند. وزن پروستات در فرد بالغ سالم حدود ۲۰–۲۵ گرم است.
پروستات در تقسیم‌بندی غدد بدن به درون‌ریز و برون‌ریز، به دلیل اینکه مواد ترشحی آن از راه مجاری به بیرون از بدن می‌ریزد، جز غدد برون‌ریز محسوب می‌شود.

علایم بزرگی پروستات چیست؟
علایم بزرگی پروستات شامل تکرر ادرار شبانه، تکرر ادرار روزانه، تخلیه نشدن ادرار به خوبی، کاهش قطر ادرار، کاهش پرش ادرار و این که آخرهای ادرار به صورت قطره قطره می آید و فرد احساس می کند که باید دوباره به توالت مراجعه کند و به تدریج میزان ادرار باقی مانده در مثانه زیاد می شود. چون پروستات بزرگ شده گردن مثانه را بالا می زند و ادرار تخلیه کامل نمی شود.
مهمترین اختلالاتی که ممکن است در پروستات به وجود آید عبارتند از:
1 سرطان پروستات(به عنوان دومین سرطان کشنده بعد از سرطان ریه در آقایان)
2ـ بزرگ شدن(تورم و یا تومورغیرسرطانی) پروستات معروف به هیپرپلازیایاهیپرتروفی پروستات
3ـ التهاب پروستات (Prostatitis)

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟
بیش از نیمی از مردان بالای سن ۶۰ سال دچار بزرگی پروستات هستند و احتمال بروز بزرگ شدن پروستات با افزایش سن افزایش می یابد. در سن ۸۰ سالگی حدود ۸۰ درصد مبتلا خواهند بود. اما فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد واقعاً دچار علائم ناشی از بزرگی پروستات خواهند بود. در بزرگی خوش خیم پروستات اول قسمتهای مرکزی پروستات بزرگ می شود، بزرگی این ناحیه معمولاً بر روی پیشابراهی که از داخل پروستات عبور می کند فشار می آورد.
گاهی اوقات این حالت منجر به بروز علایم و مشکلات ادراری خواهد شد. معمولاً بزرگی خوش خیم پروستات در عملکرد جنسی اختلالی ایجاد نخواهد کرد. باید بخاطر داشت که بزرگی خوش خیم پروستات سرطان نبوده و منجر به بروز سرطان نیز نخواهد شد. اما ممکن است فرد همزمان دچار بزرگی پروستات و سرطان پروستات باشد.
بیماری بزرگ شدن پروستات در چه زمانی و چگونه باید درمان شود؟
بیماری پروستات فقط زمانیکه منجر به بروز علائم شدید شود یا اینکه سبب بروز اختلال در عملکرد کلیه ها و مجاری ادراری شود. باید تحت درمان قرار گیرد. تنها وجود یک پروستات بزرگ دلیل بر درمان نیست. اگر بزرگی پروستات وجود دارد اما علامتی نباشد ممکن است تنها نیاز به انتظار باشد. البته باید در طی این مدت فرد تحت نظارت دقیق پزشک بوده و سالانه یک یا دو بار مورد معاینه قرار گیرد. گاهی اوقات ممکن است علائم بدون درمان بهبود یابند. اما در صورت تشدید علایم نسبت به قبل حتماً باید به پزشک مراجعه نمود.
علایم سرطان پروستات عبارتند از:
درد در ناحیه لگن، کمر، رانها، تورم در ناحیه لگن، پشت و رانها، علایم مهمی نظیر جریان ادرار ضعیف و دردناک، وقفه دار یا با شروع آهسته و همچنین وجود خون در ادرار.
نشانه‌های عمومی سرطان که ممکن است مربوط به سرطان پروستات نیز باشد عبارتند از تهوع، استفراغ، درد ممتد، کاهش شدید وزن و خستگی.
بنابراین اگر بزرگ شدن پروستات توسط پزشک کنترل نشود، می تواند به مرور زمان فرد را به شدت دچار مشکلات سلامتی کند؛ مشکلاتی از قبیل عفونت دستگاه ادراری، آسیب به کلیه ها یا مثانه، سنگ مثانه و بی اختیاری ادرار. گاهی برای درمان از عمل جراحی استفاده می شود و کل غده پروستات توسط عمل جراحی برداشته می شود که اغلب هم فرد از علایم و نشانه های بیماری رهایی می یابد، اما این عمل می تواند فرد را دچار ناتوانی جنسی کند، بنابراین بهتر است عمل جراحی آخرین راه حل باشد و از روش های درمانی دیگر کمک گرفت.
نقش پروستات چیست ؟
نقش پروستات تولید مایع وروان کردن حرکت اسپرماتوزوئیدها به خارج است.
آیابزرگ شدن پروستات خطرناک است؟
اگرچه بزرگ شدن پروستات در ابتدا مسئله حادی به نظر نمی‌رسد، اما باید به مردان جامعه آموزش‌های لازم داده شود تا در صورت مشاهده علایم اولیه آن، به پزشک متخصص مراجعه کنند تا جلوی پیشرفت آن گرفته شود.
مردان بالای 45 تا 50 سال به محض مشاهده علایم ادراری حتی در سطح خفیف، باید به اورولوژیست مراجعه کنند تا بررسی‌های بیشتر برای آن‌ها انجام بگیرد.
مشکلات ادراری می‌ تواند سبب عفونت مثانه، التهاب پروستات و یا حتی در صورت سهل انگاری سرطان پروستات شود.
تذکر: اگر مرد میانسالی هستید که حداقل با یکی از این علایم روبرو هستید، نزد متخصص اورولوژیست بروید تا بررسی‌های لازم برای شما انجام شود.

دکتر فریدون خیام فر   استاد وعضو هیئت علمی دانشگاه

متخصص کلیه و مجاری ادراری اورولوژیست