جراح پروستات تهران

بزرگ شدن غده پروستات یک مشکل شایع در میان مردان مسن میباشد ،

بزرگ شدن غده پروستات می تواند باعث علایم ادراری آزاردهنده شود. عدم درمان غده ی پروستات بزرگ شده می تواند جریان ادرار را مسدود کند و باعث مشکلات مثانه، دستگاه ادراری و کلیوی شود.
چند راه درمانی موثر برای غده پروستات بزرگ شده وجود دارد:
از جمله داروها ، درمان با حداقل تهاجم و جراحی. برای انتخاب بهترین گزینه، شما و پزشک شما باید علایم ،اندازه پروستات و بیماریهای دیگرتان را در نظر بگیرید.
علایم:
شدت علائم در افرادی که به بزرگ شدن غده پروستات مبتلا هستند متفاوت است، اما نشانه ها به تدریج در طول زمان بدتر می شوند. علائم و نشانه های بزرگی خوش خیم پروستات متداول عبارتند از:
•نیاز فوری و یا مکرر به ادرار
•دفعات ادرار افزایش یافته در شب (شب ادراری)
•مشکل در شروع ادرار کردن
•جریان ادرار ضعیف و یا یک جریان که متوقف می شود و شروع می شود.
•قطره قطره آمدن ادرار در پایان ادرار
•زور زدن هنگام ادرار
•ناتوانی در تخلیه ی کامل مثانه

علائم و نشانه های کمتر شایع عبارتند از:
•عفونت مجاری ادراری
•ناتوانی در ادرار کردن
•وجود خون در ادرار
علل:
غده پروستات در زیر مثانه واقع شده است. مچرایی که حمل و نقل ادرار را از مثانه به خارج از آلت تناسلی ( پیشابراه ) بر عهده دارد از مرکز پروستات عبور می کند. وقتی پروستات بزرگ شود، جریان ادرار مسدود میشود.
در اکثر مردان رشد پروستات در طول زندگی ادامه دارد. در بسیاری از مردان ، این رشد مداوم پروستات به اندازه ای است که میتواند علائم ادراری و یا به طور قابل توجهی انسداد جریان ادرار را ایجاد کند .
علت بزرگ شدن پروستات به طور کاملا واضح مشخص نیست . با این حال، ممکن است به علت تغییرات در تعادل هورمون های جنسی در مردان مسن تر این امر رخ دهد.
تشخیص:
اکنون نوبت معاینه ی فیزیکی توسط پزشک است. به احتمال زیاد پزشک معاینات زیر را انجام میدهد:
• معاینه انگشتی مقعد:دکتر با انگشت خود مقعد را برای وجود پروستات بزرگ بررسی خواهد کرد.
• آزمایش ادرار: تجزیه و تحلیل نمونه ای از ادرار می تواند به رد کردن عفونت و یا شرایط دیگر که می تواند علائم مشابه ایجاد کند کمک خواهد کرد.
•آزمایش خون: میتواند مشکلات کلیوی را نشان دهد.
•آزمایش اختصاصی آنتی ژن پروستات خون( PSA ): PSA یک ماده تولید شده در پروستات است. سطح PSA زمانی افزایش می یابد که پروستات بزرگ شده باشد. با این حال، سطوح بالای PSA همچنین می تواند مرتبط با عفونت، جراحی، یا سرطان پروستات باشد.
•معاینه عصبی: ارزیابی مختصر عملکرد مغز و سیستم عصبی می تواند به شناسایی علل مشکلات ادراری از پروستات بزرگ شده کمک کند.
دکتر شما ممکن است آزمایش های اضافی که به تایید تشخیص پروستات بزرگ کمک میکند و یا شرایط دیگر را رد میکند درخواست کند. این آزمایشات اضافی ممکن است شامل:

•آزمون جریان ادرار: شما در یک ظرف متصل به یک دستگاه است که قدرت و مقدار جریان ادرار شما را اندازه گیری میکند ادرار میکنید. نتایج آزمون تعیین میکند که در طول زمان وضعیت شما بهتر یا بدتر شده است.
•آزمون حجم باقی مانده: این تست نشان میدهدآیا شما می توانید مثانه خود را کامل تخلیه کنید یا خیر. این تست می تواند با استفاده از امواج اولتراسوند و یا با قرار دادن یک کاتتر(سوند) به داخل مثانه پس از ادرار کردن برای اندازه گیری مقدار باقی مانده ادرار در مثانه انجام میشود.
•دفتر ثبت 24 ساعته دفع ادرار: ثبت دفعات و مقدار ادرار ممکن است مفید باشد به خصوص اگر بیش از یک سوم تولید ادرار روزانه در شب رخ می دهد.
اگر وضعیت شما پیچیده تر است، دکتر شما ممکن است توصیه به:

1.سونوگرافی از طریق مقعد: یک پروب سونوگرافی از راه مقعد به اندازه گیری و ارزیابی پروستات میپردازذ.
2.نمونه برداری از پروستات: نمونه برداری از پروستات از راه مقعد با راهنمایی سونوگرافی با بررسی بافت پروستات می تواند به تشخیص و یا رد کردن سرطان پروستات کمک کند.
3.یورو دینامیک و مطالعه جریان فشار: یک کاتتر(سوند) از طریق مجرای ادرار داخل مثانه میشود. آب و یا در موارد کمتری هوا به آهستگی به درون مثانه تزریق می شود. پس از آن دکتر شما می تواند به اندازه گیری فشار مثانه و تعیین میزان کارایی عضلات مثانه در حال کار بپردازد.
5. سیستوسکوپی: دستگاهی که از مجرای ادرار وارد میشود و به پزشک اجازه میدهد داخل مجرای ادرار و مثانه را ببینید. یک بی حسی موضعی قبل از این آزمون داده می شده.
6. پیلوگرافی داخل وریدی و یا CT urogram. یک ماده حاجب به داخل سیاهرگ تزریق می شود. سپس با اشعه X یا CT اسکن از کلیه ها، مثانه و حالب تصویر گرفته می شود. این آزمایشات می تواند کمک به تشخیص سنگ دستگاه ادراری ، تومورها و یا انسداد بالای مثانه کند.

درمان:
طیف گسترده ای از درمان جهت بزرگی پروستات در دسترس است ، از جمله دارو، درمان با حداقل تهاجم و جراحی. بهترین انتخاب درمان برای شما بستگی به عوامل مختلف دارد، از جمله:
1.اندازه پروستات
2.سن
3.سلامت کلی شما
4.میزان ناراحتی شما از علائم
اگر علایم شما قابل تحمل هستند ، شما ممکن است تصمیم به تعویق انداختن درمان و نظارت بر علائم خود داشته باشید. برای برخی از مردان ، علائم بدون درمان کاهش می یابد.