فوق تخصص پروستات

فوق تخصص پروستات -سرطان پروستات پنجمین سرطان شایع در سراسر جهان و دومین سرطان شایع در مردان است

پروستات یکی از غدد ضمیمه ی دستگاه تناسلی مردانه است که حدود۰/۵میلی لیتر از حجم مایع منی را تولید میکند. پروستات غده ای است هرمی شکل که در زیر گردن مثانه ودر اطراف بخش ابتدایی پیشابراه قرار گرفته است .
بخشی از پیشابراه که از ضخامت پروستات عبور میکند پیشابراه پروستاتی نامیده می شود.
بافت غده ای پروستات دارای مجاری متعددی است که از طریق چندین منفذ به ناحیه ای از پیشابراه پروستاتی به اسم سینوس پروستاتی راه می یابند و از این طریق هنگام انزال ترشحات خود را به داخل پیشابراه می ریزند.
سطح پشتی پروستات با راست روده مجاور است وبه این ترتیب می توان از طریق مقعد و راست روده ،پروستات را لمس و معاینه کرد و اندازه و شکل آن را بررسی نمود.

سرطان پروستات پنجمین سرطان شایع در سراسر جهان و دومین سرطان شایع در مردان است
علائم این بیماری ممکن است توسط خود فرد احساس شود یا اینکه پزشک در جریان معاینات منظم متوجه بزرگی پروستات شود. زمانی که احتمال وجود این بیماری داده می شود بیمار باید به متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنند .
پزشکان متخصص و فوق تخصص از روشهای متعددی جهت تشخیص این بیماری استفاده می کند.
بزرگی خوش خیم پروستات
بزرگی خوش خیم پروستات به معنای افزایش سایز غده پروستات بدون وجود بدخیمی است. بزرگی خوش خیم پروستات به معنی یک تغییر نرمال با افزایش سن در مردان است. اگر چه غده پروستات در طول زندگی مردان به تدریج رشد می کند، اما این افزایش سایز به ندرت باعث ایجاد علائم در مردان تا قبل از 40 سالگی می شود.

علائم بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟
علائم این بیماری بسیاری متفاوت است ، اما اکثر علائم ناشی از مسائل ادراری است
شایع ترین علائم بزرگی خوش خیم پروستات به شرح زیر است:
- جریان تاخیری ، منقطع و ضعیف ادرار
- فوریت در دفع ادرار یا قطره قطره آمدن جریان ادرار