همه چیز درباره ناباروری آقایان

ناباروری

اگر زوجی پس از گذشت یک سال از ازدواجشان بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه جنسی منظم، بچه‌دار نشوند.

باید از نظر ناباروری مورد بررسی قرار گیرند.بیماری‌های دوران کودکی مثل جراحی‌ اطراف بیضه، بالا بودن بیضه، اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی، رشد نامناسب بیضه‌ها، اختلالات ژنتیک مثل کوچک‌بودن بیضه، برخی عفونت‌های مزمن که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می‌کند، مصرف برخی داروها، گروهی از عفونت‌های دستگاه تناسلی، بیماری‌های تب‌دار طولانی‌مدت که بر نطفه‌سازی تاثیر می‌گذارد، چاقی مفرط و استعمال دخانیات‌ از دیگر دلایل ناباروری در مردان محسوب می‌شود.

عوامل مختلفی می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود که اولین عامل، اختلال توانایی جنسی است.مردی که از مشکلات جنسی رنج می‌برد، باید بدون خجالت و جبهه‌گیری برای درمان به متخصص مراجعه کند، چراکه همین عامل می‌تواند باعث ناباروری او باشد.

یکی از علت‌های ناباروری در مردان این است که اسپرم وجود دارد، اما به دلیل مشکلات حرکتی قادر به رساندن خود به تخمک و بارور کردن آن نیست. در چنین شرایطی نیز برای بیماری درجه‌بندی انجام می‌شود و از روش‌های کمک باروری استفاده خواهد شد.
پزشک متخصص برای بررسی علل ناباروری آقایان با توجه به شرایط بیمار آزمایش آنالیز منی یا اسپرموگرام، سونوگرافی، آزمایش‌های هورمونی، تست‌های ارزیابی آسیب DNA اسپرم، آزمایش‌های ژنتیک، وازوگرافی یا عکس رنگی از لوله واز (منی‌بر) را تجویز می‌کند تا روش درمانی مناسب انتخاب یا ناباروری دائمی فرد مشخص شود.

شایع‌ترین بیماری قابل درمان در ناباروری آقایان، واریکوسل است. در این بیماری، وریدهای دور بیضه متورم می‌شوند و اختلال اسپرم ایجاد می‌کنند. واریکوسل بیماری نسبتا شایعی است و 20 درصد پسران جوان از آن رنج می‌برند. در عین حال 20 درصد افرادی که واریکوسل دارند، دچار مشکل ناباروری هستند. واریکوسل همیشه باعث ناباروری نمی‌شود و شدت بیماری است که روی قدرت باروری تاثیر می‌گذارد. باید بدانید واریکوسل خود را در سنین بلوغ نشان می‌دهد و گاهی بدون علامت است و فرد در معاینه اتفاقی یا برای درمان ناباروری متوجه آن می‌شود. در برخی افراد نیز واریکوسل با علامت‌هایی مثل سنگینی و درد مختصر بیضه در یک طرف یا دوطرف بروز می‌کند

دکترفریدون خیام فر -  استاد وعضو هیئت علمی دانشگاه

متخصص کلیه ومجاری ادراری   -ارولوژیست