آزواسپرم

ناباروری

آزواسپرمی (Azoospermia) یکی از بیماری های مردانه ای است که منجر به ناباروری مرد می شود.

این بیماری به معنای صفر بودن میزان اسپرم موجود در منی مرد است. در واقع فرد مبتلا به آزواسپرمی فاقد هرگونه اسپرم درون مایع منی خود بوده و به همین علت قدرت باروری ندارد.

بی‌نطفگی یا آزواسپرمی (به انگلیسی: Azoospermia) اختلالی است که در آن تعداد اسپرم‌های مرد در مایع منی صفر می‌گردد. مردان دارای این اختلال دارای میل و عملکرد جنسی طبیعی و صفات ثانویه جنسی طبیعی هستند و فقط مشکل باروری دارند. دو علت کلی آزواسپرمی، انسدادی و غیر انسدادی می‌باشند.

علت ناباروری مردان اختلال در کمیت یا کیفیت اسپرم‌هاست. متاسفانه در تعدادی از مردان نابارور تعداد اسپرم‌ها صفر است که به آن آزواسپرمی گفته می‌شود. این مردان نیاز به اقدامات تشخیصی و درمانی خاص دارند و بسیاری از آنها نیز با اقدامات درمانی مناسب بچه‌دار می‌شوند.

انواع آزواسپرمی
به سه دسته پیش بیضه‌ای (Pretesticular azoospermia) بیضه‌ای (Testicular azoospermia) و پس بیضه‌ای (Posttesticular azoospermia) تقسیم بندی می‌شوند.

تشخیص آزواسپرمی با اسپرموگرام است. یک درصد مردان آزواسپرمی دارند که علت ۲۰ درصد از ناباروری‌ها در مردان است. درمان آزواسپرمی به عامل ایجادکننده بستگی دارد.
آزواسپرمی (Azoospermia) یا بی نطفگی یکی از انواع بیماری های ناباروری در مردان است که به دلیل فقدان اسپرم در مایع منی، فرد قادر به باروری نیست. آزواسپرمی به دو دسته انسدادی و غیر انسدادی تقسیم بندی می شود که هر نوع درمان متفاوتی خواهد داشت.

از نظر ظاهری هیچ تغییری در مایع منی ایجاد نمی شود. نه از نظر رنگ ، نه از نظر بو و نه از دیگر موارد! به این علت که اسپرم ها تنها 1 درصد از حجم منی را تشکیل می دهند، عدم حضورشان در منی نمی تواند مشخص شود.
میل جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی هیچ تفاوتی با افرادی که این مشکل را ندارند نداشته و عملکرد جنسی نیز متعادل است. تفاوت تنها در باروری این افراد است که به هیچ وجه قدرت بارور شدن را ندارند. عموما اطلاع از این مشکل در مردان می تواند روحیات وی را به ویژه اگر به فرزند آوری علاقه مند باشد، تحت تاثیر قرار دهد.
تشخيص

اولا بايد تشخيص داد که آيا بيمار واقعا آزواسپرمي دارد يا نه و ثانيا آزواسپرمي از کدام نوع مي باشد. علل قبل از بيضه و بعد از بيضه معمولا قابل درمان هستند ولي علل بيضوي معمولا قابل درمان نمي باشند. در ضمن بايد مشخص کنيم که آيا آزواسپرمي بيمار انسدادي است يا غير انسدادي. براي تشخيص گاها نياز به بررسيهاي پيچيده مي باشد.
يک مردي که اکنون داراي فرزند مي باشد ممکن است در اثر مواجهه با مواد شيميائي، مصرف دارو، مصرف مواد مخدر و بسياري علل ديگر مبتلا به آزواسپرمي شود.

با توجه به اهمیت و حساسیت بررسی اسپرم وجود امکاناتی دقیق و پیشرفته همراه با پرسنلی کار آزموده نیاز است.

دکتر فریدون خیام فر متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری

فلوشیپ فوق تخصصی اندویوروی و لاپاراسکوپی