موارد مهم برای بیماران مبتلا به هیدروسل

هیدروسل

از پزشک خود چه انتظاراتی دارید؟
دکتر شما به احتمال زیاد تعدادی سوال از شما بپرسد. آماده ی پاسخ بودن به سوالات پزشک از نگرانی های شما کم میکند.

در صورتی که کودک شما دچار هیدروسل است ،ممکن است دکتر بپرسد:
اولین بار چه زمانی این متوجه این تورم شدید ؟ آیا از آن زمان تا کنون بزرگتر شده است؟
آیا فرزند شما درد هم دارد؟
آیا فرزند شما هر گونه علائم دیگری دارد؟
اگر شما دچار هیدروسل شده اید ممکن است دکتر از شما بپرسد:
اولین بار چه زمانی متوجه تورم شدید ؟
آیا هر گونه ترشح از آلت تناسلی یا خون در مایع منی خود داشته اید؟
آیا احساس ناراحتی یا درد در منطقه آسیب دیده میکنید؟
آیا  درد در هنگام مقاربت یا زمانی که انزال میشوید دارید؟
آیا  نیاز مکرر و یا فوری به ادرار کردن دارید؟ آیا سوزش ادرار دارید؟
آیا شما و شریک زندگی تان  برای بیماریهای جنسی تست شده اید؟
آیا در امور روزانه وسایل سنگین بلند میکنید؟
آیا تا به حال مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری یا عفونت پروستات یا سایر بیماری های پروستات شده اید؟
آیا تا به حال رادیوتراپی  و یا عمل جراحی در منطقه آسیب دیده داشته اید ؟
در حین انجام این اقدامات اگر شما فردی هستید که از نظر جنسی فعال هستید باید از تماس جنسی با شریک زندگی خود بپرهیزید
آزمایش و تشخیص:
آزمایش به احتمال زیاد با یک معاینه ی فیزیکی توسط پزشک آغاز خواهد شد که شامل:
حساسیت را در کیسه ی بیضه ی بزرگ شده میسنجد.
بر روی شکم شما فشار وارد میکند تا فتق های مغبنی را مورد سنجش قرار دهد
آزمایش عبور نور از ورای کیسه ی بیضه را انجام میدهد(اگر شما مبتلا به هیدروسل باشید نور به شفافیت از کیسه ی بیضه عبور میکند)
بعد از این مرحله پزشک احتمالا آزمایش خون و ادرار جهت عفونت های مختلف درخواست میکند .همچنین سونوگرافی جهت بررسی فتق عای مغبنی و وجود یا عدم وجود توده یا سایر علل تورم در بیضه درخواست میشود.

درمان هیدروسل:
برای نوزادان پسر، هیدوسل  معمولا خود به خود در عرض یک سال ناپدید می شوند. اگر هیدروسل پس از یک سال از بین نرود  و یا اگر بزرگ شود ،ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.
برای مردان بالغ ، هیدروسل اغلب خود به خود ظرف شش ماه ناپدید میشود. هیدروسل تنها زمانی که بزرگ شده باشد و باعث ناراحتی یا بدشکلی شده باشد ممکن است نیاز به درمان جراح داشته باشد.
جراحی (برداشتن هیدروسل)
این روش می تواند به صورت سرپایی توسط بیهوشی عمومی و یا بی حسی انجام گردد. یک برش در کیسه بیضه یا قسمت تحتانی شکم ایجاد میشود و هیدروسل تخلیه میگردد. در صورتی که جراح در حین جراحی فتق مغبنی یک هیدروسل را ببیند حتما باید آن را جراحی کند حتی اگر بیمار هیچ شکایتی از هیدروسل نداشته باشد.

پیگیری مراقبت
پس از جراحی شما ممکن است به یک لوله ی کوچک جهت تخلیه ی ترشحات بیضه برای چند روز نیاز داشته باشید.برای کم شدن ناراحتی شما پزشکتان ممکن است توصیه کند:
1)تور محافظ بیضه
2)یخ برای کاهش تورم
دکتر شما ممکن است به شما توصیه کند که جهت پیگیری مراجعه کنید زیرا هیروسل ممکن است که عود کند.