بیماریهای بیضه و درمان آن

بیماری های بیضه

وظیفه بیضه‌ها ساخت هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون و اسپرم (سلول‌های مولد مردانه) است.

وجود مشکل در بیضه‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در فرد مانند ناهماهنگی هورمون‌ها، اختلالات جنسی و ناباروری شود.
انواع مختلف بیماری‌های بیضه به شرح زیر هستند:
سرطان بیضه:
سرطان بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در بیضه‌ها شروع به رشد و تکثیر کنند. این مشکل می‌تواند در یک یا هر دو بیضه و در مردان و یا پسران نوجوان اتفاق بیفتد.
دلیل اصلی بروز سرطان بیضه هنوز مشخص نیست اما یکی از بیماریهای شایع بین مردان است.
درمان
متداول‌ترین درمان برای سرطان بیضه، عمل جراحی است. در این درمان، بیضه سرطانی توسط شکافی که در ران ایجاد می‌شود از بدن بیمار خارج می‌گردد.
بیضه نزول نیافته:
به طور طبیعی بیضه داخل شکم رشد نموده و اغلب در هفته ۳۵ حاملگی خودبخود به سمت کیسه بیضه نزول می کند. گاهی اوقات به دلایل ناشناخته یک یا هر دو بیضه نزول نمی کنند. این بیماری به عنوان بیضه نزول نیافته شناخته می شود.
به عمل جراحی برای پایین آوردن بیضه به داخل محل اصلی خود در داخل کیسه بیضه ارکیدوپکسی گفته می شود.
تشخیص بیضه نزول نیافته
برای اولین بار معاینه فیزیکی نوزاد برای تشخیص محل قرارگیری بیضه توسط پزشک صورت می گیرد. سونوگرافی، MRI و جستجوی لاپاراسکوپی داخل شکمی از سایر روش های پیشرفته برای تشخیص دقیق می باشد.
درمان
جراحی تحت بیهوشی عمومی برای جابجا کردن بیضه به داخل کیسه بیضه صورت می گیرد. برش کوچکی در ناحیه کشاله ران داده می شود و لوله های مرتبط به بیضه تا حد ممکن آزاد می شوند که به راحتی به کیسه بیضه برسد. بیضه داخل کیسه ثابت شده و پوست ناحیه کشاله ران و کیسه بیضه ترمیم می شود.
کیست اپیدیم:
اپیدیدیمیت: در این وضعیت اپیدیدیم دچار عفونت می‌شود. این وضعیت می‌تواند در اثر عفونت عمومی بدن و یا بیماری‌های مقاربتی (کلامیدیا) ایجاد شود. اپیدیدیمیت را می‌توان با آنتی بیوتیک درمان نمود.
واریکوسل:
واریکوسل یا واریسی شدن عروق بیضه شایعترین بیماری مردان پس از بلوغ می‌باشد و حدود یک ششم مردان واریکوسل دارند.

در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به 40 درصد می‌‌رسد. واریکوسل شایعترین عامل ناباروری مردان می‌باشد. سن شروع بیماری معمولاً در زمان بلوغ و یا بلافاصله پس از بلوغ می‌باشد ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد گردد. بیمار ممکن است با شکایت بزرگی، یا عدم تقارن بیضه‌ها، یا درد بیضه، و یا پس از ازدواج، با ناباروری مراجعه کند. ولی شایعترین فرم آن، بدون علامت، و بطور اتفاقی، حین معاینه، متوجه آن می‌گردند. اگر واریکوسل برای فرد، عارضه‌ای ایجاد کند لازم است درمان انجام گردد. درغیراینصورت احتیاج به درمانی نیست. عوارض واریکوسل شامل ایجاد درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری می باشد. درد ناشی از واریکوسل دردی با کیفیت احساس سنگینی، که با فعالیت و ایستادن تشدید یافته و با استراحت بهبود می یابد. واریکوسل شایع‌ترین علت تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن است، گرچه همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند.
هیدروسل:
تعریف:هیدروسل کیسه ای پر از مایع در اطراف بیضه است که موجب ورم در کیسه بیضه میشود.
هیدروسل در نوزادان شایع است ولی معمولا در طول سال اول زندگی بدون هیچ درمانی از بین می رود و در پسران بزرگتر و مردان بالغ می تواند به علت التهاب یا آسیب درون اسکروتوم (کیسه ی بیضه) ایجاد شود.
هیدروسل معمولا دردناک نیست و ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشد. با این حال، اگر شما تورم اسکروتوم دارید برای رد کردن سایر عللی که میتواند موجب تورم کیسه ی بیضه شود به پزشک خود مراجعه کنید.
پیچ‌خوردگی بیضه:
پیچ خوردگی یا تورشن بیضه ( testicle torsion ) حالتی اورژانسی بوده و احتیاج به اقدام جهت تشخیص و درمان دارد. این بیماری تقریبا ۴۰ درصد موارد درد ناگهانی بیضه را تشکیل می دهد و مهم ترین تشخیصهای افتراقی آن شامل تورشن آپندیکس بیضه، ادم ایدیوپاتیک اسکروتوم، ورم بیضه و اپیدیدیم و تورشن اپیدیدیم می باشد.
پیچ خوردگی بیضه عبارت است از پیچ خوردگی طناب اسپرماتیک بیضه که گاهی به طور برگشت ناپذیر به بیضه آسیب می زند. پیخ خوردگی بیضه معمولاً تنها در یک طرف رخ می دهد. مردان را در تمام سنین مبتلا می کند ولی در نوجوانان (۲۰-۱۲ ساله ) شایع تر است .