سوالات شایع در رشته ارولوژی

ارولوژی

آیا زمانی که من دچار التهاب پروستات (پروستاتیت ) شده ام باید از رابطه ی جنسی اجتناب کنم؟

آیا رابطه ی جنسی التهاب پروستات را بدتر میکند؟

پاسخ:
در صورتی که شما دچار التهاب و عفونت پروستات هستید نیازی نیست که از رابطه ی جنسی اجتناب کنید.
به طور معمول رابطه ی جنسی التهاب پروستات را بدتر نمیکند. اما بدلیل وجود درد در برخی از مردان لذت بردن از رابطه را دچار اخلال میکند.
پروستاتیت اغلب بدلیل عفونت های باکتریایی ایجاد می شود، اما معمولا توسط بیمارهای منتقله از راه جنسی ایجاد نمیشود اما در موارد نادر ممکن است پروستاتیت توسط عفونت منتقله از راه جنسی ایجاد شود. اگر شما هر گونه نشانه هایی از یک بیماری مقاربتی مانند زخم های روی آلت تناسلی و یا ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی دارید از رابطه ی جنسی اجتناب کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.
پروستاتیت و سایر موارد مشابه علل مختلفی دارند.
برخی از آنها در صورتی که درمان نشوند می توانند عواقب جدی داشته باشند. اگر شما درد لگن دارید ویا ادرار دردناک و انزال دردناک دارید به دکتر خود مراجعه کنید.
کاهش احتباس ادراری پس از جراحی

استفاده از تامسولوسین برای کاهش بروز و طول مدت احتباس ادراری پس از عمل جراحی ستون فقرات

-احتباس ادراری بعد از جراحی های ستون فقرات یک عارضه شایع است و بخش بزرگی از این جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد که نتیجه ی آن افزایش میزان کاتتریزاسیون (سوندگذاری )، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و طولانی شدن مدت بستری در بیمارستان میباشد.
با مصرف تامسولوسین، محققان دریافتند که احتمال بروز و طول مدت احتباس ادراری پس از عمل جراحی کاهش می یابد و بنابراین مرگ و میر ناشی از درمان احتباس ادراری و همچنین مدت اقامت در بیمارستان نیز کاهش می یابد.

محصولات بزرگ کننده ی آلت تناسلی ؟ آیا آنها کمک کننده هستند؟

پاسخ:
تبلیغات برای محصولات و روش های بزرگ کننده ی آلت تناسلی مردانه همه جا وجود دارد. مجموعه ای از پمپ ها، قرص ها ، وزنه ها ، تمرینات و جراحی را برای افزایش طول و عرض آلت تناسلی وجود دارد.
با این حال، حمایت علمی کمی برای روش غیر جراحی در جهت بزرگ کردن آلت تناسلی مردانه وجود دارد و هیچ سازمان پزشکی معتبری روش های جراحی را جز برای علل زیبایی تایید نکرده اند.
بسیاری از تکنیک بی اثر هستند، و برخی میتوانند به آلت تناسلی آسیب برسانند. بهتر است قبل از استفاده از آنها در موردشان فکر کنید.
اندازه آلت تناسلی مرد: چه طبیعی، چه چیزی نیست؟

ترس از این که آلت تناسلی بیش از حد کوچک به نظر برسد و یا برای ارضای شریک جنسی خیلی کوچک است امری متداول است. اما مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مردان که فکر می کنند آلت تناسلی شان در واقع بیش از حد کوچک است آلت تناسلی معمولی دارند. به طور مشابه، مطالعات نشان می دهد از بسیاری از مردان یک ایده ای اغراق آمیز از اندازه ی آلت تناسلی در ذهن خود دارند.
در واقع حقیقت این است که:
متوسط سایز آلت تناسلی مرد در زمان غیر نعوظ حدود 3 تا 5 اینچ (در حدود 8 تا 13 سانتی متر) بین 5 و 7 اینچ (13 تا 18 سانتی متر) در هنگام نعوظ می باشد.
آلت تناسلی مرد زمانی کوچک در نظر گرفته میشود که کمتر از 3 اینچ (در حدود 8 سانتی متر) در هنگام نعوظ باشد.
شریک جنسی چگونه به سایز آلت تناسلی نگاه میکنند؟
این که سایز آلت تناسلی شما چه میزان است در واقع امر مهمی است و اگر در این رابطه نگرانی دارید حتما با شریک جنسی خود در این رابطه صحبت کنید.صحبت کردن در مورد رابطه ی جنسی با شریک زندگی به بهبود رابطه می انجامد.
برخی از این موارد دارویی اعتیاد آور است
شرکت های بسیاری داروهایی برای بزرگ کردن آلت تناسلی پیشنهاد میکنند که اغلب آنها تاییدیه های لازم را ندارند.
بازاریابان به عکس های قبل و بعد از استفاده داروی تکیه می کنند که اغلب صحیح نمی باشند. مکمل های غذایی نیاز به تایید سازمان غذا و دارو دارند بنابراین تولید کنندگان لازم است برای اثبات ایمنی یا اثربخشی آنها تاییدیه های لازم را اخذ کنند.
محصولات بزرگ کننده ی آلت تناسلی مردانه

بسیاری از این روش ها بی اثر هستند و برخی از آنها باعث آسیب رسیدن به آلت تناسلی میشوند. در اینجا برخی از محصولات و تکنیک هایی که به طور گسترده رایج هستند ارائه میشود:
1. قرص ها و لوسیون ها. این ها معمولا حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و یا هورمون هایی هستند که تولید کنندگان ادعا دارند باعث بزرگ شدن آلت تناسلی مردانه میشود. هیچ کدام از این محصولات اثبات نشده اند و برخی ممکن است مضر باشند.
2. دستگاه واکیوم. به ایجاد پمپ خون به داخل آلت باعث درمان اختلال نعوظ می شود.
دستگاه واکیوم می تواند یک آلت تناسلی را بزرگتر کند اما این اثر موقتی است. اما ستفاده بیش از یک حد اغلب و طولانی می تواند بافت الاستیک در آلت تناسلی را آسیب بزند که منجر به نعوظ کمتر میشود.
3)کشش .اتصال یک دستگاه به آلت تناسلی و ایجاد کشش ملایم به آن. تعداد کمی از مطالعات افزایش نیم اینچ تا 2 اینچ (در حدود 1 تا 3 سانتی متر) در طول با این دستگاه ها را گزارش کرده اند.اما تحقیقات بیشتری جهت اثربخشی و ایمنی این روش ها مورد نیاز است.

آیا شکستگی آلت تناسلی مردانه ممکن است؟

پاسخ:
بله. اگرچه امری نادر است اما اگر ضربه و آسیبی به آلت تناسلی در حال نعوظ وارد شود این امر ممکن است باعث شکستگی آلت تناسلی شود.
در زمان نعوظ ،آلت تناسلی مملو از خون میباشد.در صورتی که آلت تناسلی در حال نعوظ بصورت ناگهانی خم شود و یا ضربه ای به آن وارد شود یکی از 2 سیلندری که در آلت تناسلی مسئول نعوظ است (کورپوس کالوزوم ) پاره میشود.آسیب و تروما اغلب در حین مقاربت رخ میدهد اما در هر زمانی که فشاری در حالت نعوظ به آن وارد شود میتواند باعث شکستگی آن شود.
شکستگی آلت تناسلی مرد دردناک است. علائم ممکن است شامل یک صدای ترک خوردگی، از دست دادن فوری نعوظ و یا پیشرفت کبودی از آلت تناسلی به علت خروج خون از سیلندرهای کورپوس کالوزوم باشد. گاهی اوقات ممکن است پیشابراه نیز آسیب ببیند که باعث مشاهده خون در ابتدای سر آلت تناسلی خواهد گردید.
شکستگی آلت تناسلی مردانه نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. آسیب معمولا با یک معاینه فیزیکی تشخیص داده میشود، و درمان جراحی معمولا توصیه می شود.در صورت عدم درمان شکستگی آلت تناسلی ممکن است تغییر شکل در آلت تناسلی و یا ناتوانی جنسی بصورت دائمی رخ دهد که بیمار توانایی ایجاد و حفظ نعوظ را نداشته باشد.

آیا تحقیقات علمی این مطلب را تایید میکند که داشتن انزال مکرر باعث کاهش میزان سرطان پروستات میشود؟

پاسخ:
تاکنون هیچ شواهد قطعی مبنی بر اینکه انزال مکرر خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد وجود ندارد.
برخی مطالعات نشان داده اند که مردان با تعداد بیشتری انزال ممکن است مختصرا خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتری داشته باشند. با این حال، این تفاوت چندان زیاد نیست و همچنین مطالعات دیگر از این نتیجه گیری پشتیبانی نکرده اند.

چگونه لوپوس کلیه را تحت تاثیر قرار میدهد؟

پاسخ:
حدود نیمی از افرادی که به لوپوس اریتماتوی سیستمیک مبتلا هستند دچار نوعی از التهاب کلیه میشوند به نام به نفریت لوپوسی . این التهاب می تواند منجر به نارسایی کلیه شود، اما این دوره از لوپوس و الگوی اثرات آن بر کلیه ها کاملا متغیر است و به سختی قابل پیش بینی است.
در ابتدا، نفریت لوپوسی ممکن است هیچ علامت یا نشانه ای نداشته باشد. اما اگر التهاب گسترده و مداوم شود، منجر به اختلال در عملکرد کلیه میشود که میتواند با علائم زیر همراه باشد:
• ادرار کف آلود به دلیل افزایش پروتئین در ادرار
• ادرار مایل به قهوه ای به علت وجود خون در ادرار
• افزایش کراتینین در خون
• تورم (ادم) پا، پایین پاها و گاهی اوقات پلک
اگر شما دچار بیماری لوپوس هستید، پزشک شما به احتمال زیاد ازمایشاتی را برای ارزیابی عملکرد کلیه توصیه میکند. و اگر نفریت لوپوسی مطرح شود برای کمک به تعیین شدت بیماری کلیه و درمان مناسب پزشک شما ممکن است بیوپسی کلیه توصیه کند.
نشانه شایع از لوپوس نوعی راش قرمز، راش پروانه ای شکل بر گونه ها و بینی است که اغلب تحت تاثیر نور آفتاب میباشد.

آیا وازکتومی ریسک سرطان پروستات را افزایش میدهد؟

پاسخ:
نه، وازکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد.
محققان مطالعات زیادی در مورد این موضوع انجام داده اند. بهترین شواهد موجود نشان میدهد هیچ افزایش خطری در ابتلا به سرطان پروستات پس از وازکتومی وجود ندارد.
اگر شما در مورد سرطان پروستات نگران هستید، با اورولوژیست خود در مورد علائم انجام آزمونهای غربالگری صحبت کنید. اگر شما از نژاد آفریقایی-آمریکایی هستید و یا یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به سرطان پروستات هست ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در شما افزایش یابد.

دکتر فریدون خیام فر  استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری  ارولوژیست