روش های نوین درمان بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

ارولوژی

جراحی های کلیه و مجاری ادراری در سالیان اخیر شاهد نوآوری های زیادی در زمینه معرفی روش های جراحی با تهاجم کمتر بوده ،

که منجر به کاهش عوارض اعمال جراحی – دوره نقاهت کوتاه تر شده است.
این روش های نوین عمدتا تحت عناوین اندویورولوژی (Endourology) و یورولاپاراسکوپی (Urolaparoscopy ) دسته بندی می شوند.
اندویورولوژی شامل روش هایی است که از طریق آندوسکوپی مجاری ادراری به درمان بیماری های دستگاه ادراری و عمدتا سنگ های دستگاه ادراری می پردازند و یورولاپاراسکوپی در برگیرنده جراحی های لاپاراسکوپی دستگاه ادراری است.
امروزه اغلب جراحی های دستگاه ادراری حتی جراحی های پیچیده نظیر برداشتن کلیه ( نفرکتومی ) و جراحی رفع تنگی مادرزادی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه ( پیلوپلاستی ) به روش لاپاراسکوپی بدون ایجاد برش های بزرگ پوستی مورد نیاز در جراحی های باز قابل انجام هستند.
تکنيک PCNLانقلابي بزرگ در درمان سنگ هاي بزرگ در کليه است که سنگ هاي بزرگ کليه از يک بخيه خارج مي شود.
روش های نوین جراحی سنگ های دستگاه ادراری
در سالیان نه چندان دور جراحی باز تنها روش ممکن در درمان سنگ های دستگاه ادراری بود.
لازمه انجام عمل جراحی باز، ایجاد برش های بزرگ و در نتیجه تخریب وسیع بافتی است که گذشته از نتایج نا مطلوب از نظر زیبایی ، منجر به دوره نقاهت طولانی تر و عوارض بیشتر پس از عمل جراحی خواهد شد.
برخی از این عوارض نظیر درد در محل عمل می توانند در باقیمانده دوران زندگی موجب رنج بیمار شوند و حتی منجر به ناتوانی در انجام پاره ای از فعالیت های بدنی گردند.
از طرف دیگر جراحی باز منجر به ایجاد چسبندگی های شدید در محل عمل جراحی می شود که در صورت عود سنگ ، انجام عمل مجدد را بسیار مشکل و حتی غیر ممکن می سازد.
امروزه کمتر از ۱% سنگهای دستگاه ادراری به روش جراحی باز درمان می شوند و باقیمانده سنگ ها به روش های نوین سنگ شکن برون اندامی ( ESWL ) –سنگ شکن درون اندامی ( TUL ) و سنگ شکن و خارج کردن قطعات سنگ از پوست ( PCNL ) قابل درمان هستند. انتخاب هر یک از این روش ها بستگی به محل سنگ – اندازه سنگ و توانایی جراح در انجام آن روش دارد.

دکتر فریدون خیام فر متخصص جراحي کليه و فلوشيپ فوق تخصصي درمان بيماري هاي کليه و استاد وعضو هيئت علمي دانشگاه شاهد افزود،
سنگ کلیه ممکن است تا زمانیکه در کلیه حرکت نکند و یا زمان دفع از حالب(مجرای اتصالی بین کلیه و مثانه)علامتدار نشود.علائم و نشانه هایی که ممکن است شما در هنگام حرکت سنگ تجربه کنید شامل:
درد شدید در همان سمت و پشت، در زیر دنده ها
• درد انتشار یابنده به پایین شکم و کشاله ران
• درد به هنگام ادرار کردن
• ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای
• نیاز مداوم به دفع ادرار
• ادرار بیشتر از حد معمول
• تب و لرز (در صورت وجود عفونت)
• کم شدن مقدار ادرار
درد ناشی از سنگ کلیه ممکن است تغییر کند.به عنوان مثال مکان درد ،شدت درد با جابه جا شدن سنگ تغییر یابد.