جراحی فتق یا هرنی

ارولوژی

فتق یا باد فتق به پیش رفتگی و خروج یکی از احشا یا فاسیای اندام یا بخشی از آن در دیواره‌ای که به طور طبیعی آن را دربر می‌گیرد گفته می شود.

به زبان ساده به بیرون زدگی های غیر طبیعی جدار شکم فتق می گویند.
فتق ممکن است مادرزادی باشد که اغلب پسربچه ها و به علت نقص در سیر نزولی بیضه ها ایجاد می شود که ممکن است همراه با آب در بیضه یا هیدروسل نیز باشد. گاهی باد فتق در نوزادان و یا کودکان دیده می شود. در این موارد بافت پوشاننده احشاء داخلی قبل از تولد بطور کامل بسته نشده است.
خیلی از مردم فکر می‌کنند فتق فقط در ناحیه کشاله ران ایجاد می‌شود، ولی این ضایعه می‌‌تواند در همه جای شکم یا جاهای دیگر بدن به وجود آید.
انواع مختلفی از فتق وجود داردکه درمانهای متفاوتی دارند.
فتق مغبنی :به شکل بر آمدگی در کشاله ران یا کیسه بیضه ظاهر می شود.این نوع فتق در مردان شایعتر از زنان است.
فتق رانی: به صورت برآمدگی در قسمت بالایی ران ایجاد می شود.این نوع در زنان شایعتر از مردان است.
فتق شکافی : در محل جوشگاه مربوط به جراحی شکمی ایجاد می شود.
فتق نافی : برآمدگی اطراف منطقۀ ناف است.در صورتی که عضلات در خط وسط کاملاً بسته نباشند رخ می دهد.
معمولاً علت مشخصی برای فتق وجود ندارد،گرچه گاهی با بلند کردن اجسام سنگین همراه است.فتقها ممکن است در شیرخواران و کودکان وجود داشته باشد.وقتی پوشش اطراف ارگانهای داخل شکم در دورۀ جنینی بطور مناسبی بسته نشده باشد این نوع فتق ایجاد می شود.حدود ۵ در ۱۰۰ کودک دارای فتق نافی هستند(پسران بیشتر از دخترها).بعضی ممکن است تا زمان بلوغ علامتی نداشته باشند.
درمان فتق فقط با جراحی:
تنها راه درمان فتق جراحی است و این عارضه هرگز خود به خود و یا با دارودرمانی بهبود نمی یابد.